Terug van weggeweest.. Bangkok!

12 januari 2014 - Bangkok, Thailand

Sawatdi kha (hallo!)

Tijd voor een berichtje vanuit Bangkok. Terug van weggeweest.. Zo voelde het eigenlijk wel direct toen ik met de taxi het centrum van Bangkok in reed. Leuk om te zien hoeveel je toch weer herkent, of aan de andere kant hoe weinig er is veranderd. Zo staat dat Thaise vrouwtje met 3 tanden op de hoek bij Khao San nog steeds elke dag haar gebakken banaantjes te verkopen en dat blinde mannetje in het steegje van m'n guesthouse is ook nog niet verdwenen. Bangkok is een stad waar je van moet houden. De chaos op de weg met de taxi's, bussen en tuktuks, de eettentjes op straat met heerlijk thai food, de mondkapjes voor de smog, de zwerfhonden en katten die overal liggen, de ferry over Chao Phraya rivier, de shopping centers... En alles op Thais tempo!

M'n vlucht met KLM was prima, na ongeveer drie kwartier vertraging gingen we de lucht in. De vlucht duurde circa 12 uur, en gelukkig heb ik elk uur mogen meemaken want slapen zat er niet echt in. Toen ik halverwege de vlucht net een beetje aan het wegdromen was, werd ik wakker gemaakt door één van m'n 3 favo stewards (zoet of hartig?): "Mevrouw Bisschop?" Ik: "Ehm ja dat ben ik".. "Ik heb een cadeautje voor u, met een kaartje".. Tot mijn verrassing was het kaartje ook echt voor mij! M'n tassencollectie is bij deze uitgebreid tot 14 stuks en ik ga de gekregen champagne heerlijk opdrinken komende dagen.. Super lief meiden, dankjewel! De steward dacht daar precies hetzelfde over en vertelde de rest van het vliegtuig even wat er aan de hand was: "Heeft ze gekregen van der vriendinnen, leuk hé" waarna ik een luid: "Ahhh" momentje hoorde.. Toch leuk even zo in de spotlight staan!

Aangekomen op het vliegveld van Bangkok was het echt één grote chaos voor de Immigration Office. Hier moet je de nodige stempels halen en vriendelijk lachen in de camera zodat je het land in mag. Alleen jammer dat er net tien vluchten tegelijk aankwamen, waardoor iedereen in een soort trechter terecht kwam. Anderhalf uur verder stond ik eindelijk officieel in Thailand. Snel m'n backpack van de bagageband afhalen en op naar m'n guesthouse.

Het guesthouse waar ik de eerste nachten doorbreng is ten noordwesten van het centrum van Bangkok, bij Khao San Road (de backpackerstraat). Ik ben hier al eerder geweest, dus bekend terrein. Ook hier niets veranderd. Hele vriendelijke mensen en fijn dat ik 's ochtends vroeg direct m'n kamer in kon. Eerst even een paar uur geslapen, zodat ik fris en fruitig was als Kim arriveerde!

Kim had ik op Schiphol al even gezien (we vlogen ieder met een andere maatschappij), alleen was het maar voor korte duur want we moesten allebei aardig haasten omdat we al moesten boarden. Oeps, toch iets te laat weggegaan! Maargoed, eind van de middag waren we gezellig herenigd. Echt bijpraten ging moeizaam, want mijn stem was in het vliegtuig achtergebleven. Lang leve de airco!

Direct de stad in gegaan en genoten van een heerlijk bordje Pad Thai en koud Chang biertje. Thai food is zóóoo lekker! Toen op tijd ons bed ingegaan, want om 5 (!) uur 's ochtends ging de wekker voor onze fietstocht door Bangkok met Co van Kessel.

Drie jaar geleden ook samen met Kelly deze tour gefietst, maar zeker de moeite waard om weer te doen. We fietsten door leuk kleine steegjes, langs de rivier, over marktjes, onder bruggen door, langs scholen en tussendoor vaarden we met de longtail boot over de rivier. De zadelpijn namen we maar voor lief, maar wat waren we blij toen we eindelijk een heerlijke Thaise lunch voorgeschoteld kregen.

Na de fietstocht zijn we 's middags naar de Flower market gegaan, waar je, zoals de naam het al zegt, heel veel bloemen hebt. Mooi gezicht, maar we hadden er iets meer van verwacht. Ook nog even een bezoek gebracht aan de de tempel Wat Pho van de liggende gouden Boeddha en het The Grand Palace. Door de warmte en het vele lopen (uiteraard tien keer verkeerd gelopen) waren we aardig moe en wilde we zo snel mogelijk terug naar ons guesthouse. Alleen dachten de Tuktuk chauffeurs daar iets anders over. De tijden zijn veranderd want voorheen kon je moeiteloos voor 40 baht (lees: 1 euro) met de tuktuk op pad, echter waren we nu 10 tuktuk chauffeurs verder voordat we een redelijke prijs kregen.

Het is hier circa 35 graden en qua tijdsverschil 6 uur later dan in Nederland, dus even wennen is het wel. De jetleg is dan ook goed aanwezig afgelopen nachten. Maar gelukkig kunnen we erom lachen als we allebei opeens om één uur 's nachts wakker schieten en trek hebben in eten, en dan vooral chocola (?).

Zaterdag was het shopping time! Op naar de grote shopping centers hier. Uiteraard wist ik heel goed dat ik niks mocht kopen, want m'n backpack is voor mijn gevoel loodzwaar (14 kg) en daar kan en mag niks meer bij. Dus ik heb me ingehouden, maar wat fijnnnn al die winkels en vooral die leuke prijskaartjes (maar dan leuk in de zin van goedkoop). Lekker dagje gestruind dus..

De terugweg met de tuktuk was helaas minder geslaagd. Allerlei straten waren afgezet, zowel vanwege de protesten en de Shutdown aanstaande maandag, als voor de nationale feestdag 'Children's Day'. Kortom, één grote chaos op de weg.

Children's day is letterlijk vertaald een feestdag voor kinderen. In de avond was op de road voor ons guesthouse een hele lange markt met allerlei kraampjes ter ere van deze feestdag. Allerlei kindjes hadden kraampjes, konden spelletjes spelen, open air bioscoop, lekker eten overal. Erg leuk!

Vandaag, zondag, hebben we een rustige dag op de planning staan. Even richting Chinatown nog en verder ons opmaken voor morgen, want morgenavond gaan we met de nachttrein richting Chiang Mai (noord-thailand).

Daarnaast zijn we ook erg benieuwd hoe de dag morgen verder zal verlopen vanwege de Shutdown. De afgelopen weken zijn er een hoop protesten in Bangkok vanwege de ontevredenheid over de regering. Tot nu toe redelijk vreedzaam verlopen en niet gericht tegen toeristen, maar toch komt het langzaam dichterbij. Gisternacht zijn er schoten gevallen op Khao San, gelukkig hebben we dit zelf niet gemerkt. Het is dat ik er een berichtje over kreeg van Guus, waarna we het lazen op internet. Maar fijne gedachten is het niet.

Met Shutdown morgen gaan ze circa 20 kruispunten bezetten zodat er geen verkeer mogelijk is in en naar o.a het centrum van Bangkok. Vooralsnog hebben ze gezegd dat het openbaar vervoer (vliegvelden, trein, metro) gewoon open blijft, dus opzich moeten wij er geen last van hebben. Alleen even zorgen dat we het centrum uitkomen. Maar dat gaat helemaal goedkomen. We zijn voorzichtig en maken ons er niet te druk om, want dat is niet nodig.

Bangkok, Phom chawp koon! Maar morgen op naar Chiang Mai. Daar gaan we een bezoekje brengen aan de olifanten en sowieso een Thaise cookingclass volgen. Ik heb er heel veel zin in!

Tot de volgende keer

Liefs X

1. Jan, Frieda, Ris & Giel:
    12 januari 2014
    Hoi, wat leuk om te lezen wat jullie de eerste dagen hebben meegemaakt.
    En wat goed geschreven ook Iris!
    We wachten nu al op het volgende stukje....
    Veel plezier bij de olifanten en uiteraard bij het volgen van de Thaise
    cookingclass, lekker!
    Groetje, Jan, Frieda, Ris & Giel
  2. Britt:
    12 januari 2014
    Hee Ierie!! Wat een leuk verhaal joh echt heel leuk om te lezen dat klinkt super goed allemaal! Oke dat laatste stukje minder; zorg maar dat jullie daar gewoon goed wegkomen inderdaad
  3. Britt:
    12 januari 2014
    oke de helft van mn berichtje staat er niet op?! volgende keer maar weer dan haha!! heel veel plezier!! XXX
  4. Yvonne, Patrick, Tess, Evi en Wout:
    12 januari 2014
    Hoi Iris, wat een belevenissen al weer en je schrijft het zo levendig. Klinkt inderdaad of je je thuis voelt, veel plezier bij de olifanten en Thais koken is echt wat voor jou! Groetjes uit de Veen X
  5. Erna:
    12 januari 2014
    Hoi Iris, leuk om je verhaal weer te lezen , toch wel een beetje vertrouwd voor jou , heel veel plezier !!!! Gr. Erna
  6. Helma bisschop:
    Hoi Ir,
    Lees je berichtje op mijn werk(mag eigenlijk niet) maar hoorde onderweg naar me werk van Yvon dat je een berichtje had geschreven vandaar even de regels overtreden.
    Leuk die verrassing in het vliegtuig. Geniet van alles en dinsdag kletsen we verder.
    xxx groetjes
  7. Zita:
    12 januari 2014
    Super leuk verhaal meis. Zo te horen heb jij het weer helemaal naar je zin. Hele leuke foto's ook. Ga nog heerlijk genieten.. Maar dat gaat zeker goedkomen met al die leuke en gezellige dingen! Have fun! Dikke knuffel x x x
  8. Kelly:
    He Funny Dutch girl!
    Goed vertoeven nog steeds zo te zien, ik krijg al weer helemaal trek in dat lekkere eten! Heel leuk om te lezen je stukje!

Heeel veel plezier in Chaing Mai en doe ons favoriete olifantje Tow Pai de groetjes van mij!

Dikke kus en heel veel plezier! X
  9. Nicole:
    14 januari 2014
    Spunds good! Helemaal leuk om je verhaal te lezen! Veilig Bangkok kunnen verlaten en goed aangekomen in Chiang Mai? Tot je volgende berichtje! Have funnnn!! Xx Nic
  10. Martien en Thea:
    16 januari 2014
    Hoi Iris, fijn te lezen dat je goed bent aangekomen en je direct geniet van het mooie land. Je schrijft je belevingen op als een reisboek, we zijn benieuwd naar hoofdstuk 2. Prachtige profielfoto zag ik ook op je FB pagina.
    Geniet van de mooie reis en we blijven je volgen.
    Liefs Martien en Thea