Terug in Thailand!

12 maart 2014 - Ko Tao, Thailand

Daar ben ik weer. Ditmaal weer vanuit het fijne en zonnige Thailand. Afgelopen zaterdag ben ik van Hong Kong naar Koh Samui (Thailand) gevlogen. Het zonnetje lachten me in het vliegtuig al tegemoet. Na de nodige kippenvel momentjes van de 'kou' (lees; 20 graden) in Hong Kong kon ik niet wachten om weer m'n bikini op te zoeken en lekker naar het strand te gaan. Maar daar is eerst nog heel wat aan vooraf gegaan! Waar te beginnen?

Langkawi
Van Koh Lipe was het plan om met de ferry de grens van Maleisië over te gaan. Dus vroeg uit de veren, tas pakken en op naar de pier. Jammer genoeg hadden ze me op de 'verkeerde' boot gezet. Gelukkig wel met dezelfde eindbestemming, alleen de aankomstplaats lag totaal aan de andere kant van waar m'n hostel lag. De bootreis was een 1,5 uur durende achtbaan met golven zóóó hoog. Kindjes met dikke tranen, moeders aan het overgeven en de vaders probeerden maar de boel een beetje rustig te houden. Opzich een leuk schouwspel om te zien, maar geen pretje aan boord. Doorweekt van het zeewater werd ik op een verlaten plaats gedropt met m'n medereizigers. Een groep Maleisische mannen stonden ons aan de kade op te wachten, om ons vervolgens in te laden in hun busjes. Dit klinkt raar, maar het was ook raar! Niemand wist wat er ging gebeuren. Na een uur illegaal door Langkawi te hebben gereden, bleek dat we naar de immigration office werden gebracht. Niet geheel onbelangrijk wil ik het land ook weer uitkomen. Dus even stempelen en daarna mochten we het zelf uitzoeken. Euh ja, daar stond ik dan zonder geld (overal zouden ATM's zijn, juist ja, niet dus), op een plek waar ik totaal niet moest zijn, en dus geen idee wat nu; lopen? Met wat hulp van Zweedse mensen en een Amerikaan, uiteindelijk bij m'n hostel aangekomen in Kuah stad. Klein eenpersoons-kamertje voor 2 nachtjes. Aangezien ik een jaartje ouder was geworden, kon ik al zittend op de wc douchen. Fijn dat hier nu al rekening mee gehouden wordt! Kuah stad zelf is wel even leuk om doorheen te wandelen, maar niet heel spectaculair. Wel gek om te zien dat Langkawi echt een totaal ander eiland is vergeleken met de Thaise eilanden. En dat maar op 1-2 uur afstand van elkaar! De cultuur, de mensen, de gewoontes. De volgende dag een bezoekje gebracht aan de Langkawi Fair. Het gehele eiland is belastingvrij, dus je kan hier voor een leuk prijsje een hoop inslaan. Niet gedaan, maar lekker even rondgestruind en gewandeld in de omgeving. Ik had maar één echte volle dag om te besteden op Langkawi, want m'n vliegreis naar Kuala Lumpur stond de volgende dag alweer op de planning. Op naar wat sightseeing komende weken!

Kuala Lumpur
Kuala Lumpur is leuk! Gave stad, groot, groen, schoon en genoeg bezienswaardigheden om je een week te vermaken. Dus dat kwam goed uit! M'n vlucht met Malaysia was prima, na ruim een uur stond ik in KL. Op naar m'n hotel. Wat een verademing is het openbaar vervoer netwerk hier. Duidelijk en met 30 min sta je in hartje centrum. Mijn hotel lag tussen Chinatown en Little India in. Dus deze twee bezienswaardigheden direct maar even bezocht. Chinatown staat natuurlijk bekend om z'n smalle straatjes met heerlijk streetfood, de kraampjes en gewoon de sfeer die er hangt. Little India is ook leuk om even door te wandelen. Central Market bezocht en toen op naar m'n eerste Indische maaltijd. Lekker! Waar ik wel even aan moest wennen is de aanspraak op straat. Met name in het gedeelte waar ik verbleef met m'n hotel waren alleen maar mannen op straat. Opzich niet erg, maar stuk voor stuk proberen ze oogcontact met je te maken en spreken je aan.

Na een paar dagen in KL te hebben vertoefd bleek ik sowieso een wandelende attractie, want ik ben nog nooit zo vaak gevraagd of ik met iemand op de foto mocht. Oké, blonde meisjes zijn hier uniek en zeldzaam, maar het was serieus echt een beetje apart. Zelfs m'n rug vonden ze interessant, want als ik even aan het bijkomen was in het park, of zelfs in de KL tower, hoorde ik de flitser alweer gaan. Als ik omkeek gingen ze lachen en zeiden 'Sorry sorry'. Om daarna alsnog te vragen om een normale foto. Ach ja, waar men gelukkig van wordt. M'n record bereikte ik op dinsdag, waarbij ik 9 keer 'gevraagd' op de foto ben gezet, ben uitgenodigd om met drie Saoedi Arabiers te gaan stappen (ik sloeg even over) en een jong stel uit Indonesië graag met me Engels wilde praten (lees; 1,5 uur) en uiteraard foto's maken. Al met al kon ik er gelukkig weer heerlijk om lachen! Zoiets verwacht je toch niet in een 'verwesterde' miljoenenstad?

Wat heb ik allemaal gezien en gedaan in KL? Veel! Zo ben ik vlak voor zonsondergang in de KL tower geweest. Mooi om te zien hoe de stad er bij daglicht uit ziet en hoe langzaam, rond de klok van half 8, de stad werd verlicht. Ook heb ik meerdere malen een bezoek gebracht aan de Petronas Towers, het naastliggende park en de KLCC shoppingmall daaronder. Ik ben ook in de torens geweest. Erg leuke ervaring, maar hoog! Niks voor jou mam.

Verder heb ik me onder de middag vermaakt met een biosje, maarliefst driemaal. Met name vanwege de warmte. Het was elke dag zo'n 36 graden en niet zo zeer zonnig maar erg benauwd. Dus even lekker de airco in op de heetste uren van de dag.

Tevens een uitstapje gemaakt naar de Batu Caves, een hindoeïstische tempel. Een dagtripje naar Melaka stond eigenlijk ook op de planning, maar dit is er niet van gekomen. De tijd vloog voorbij!

Hong Kong
Na een week KL was het 1 maart alweer tijd om naar Hong Kong te vliegen en Nicole op te halen. Heel leuk om elkaar weer te zien en m'n reis samen af te sluiten. Prima vlucht met Air Asia gehad. Hier loopt het vliegtuigpersoneel allemaal in polo met spijkerbroek. Lekker gewoon! Ik landde rond de klok van 21.00 uur. Even de Mc Donalds een bezoekje gebracht (menuutje met rijst ipv friet). En toen kwam Nicole aan huppelen! Gezellig! Op naar ons 5 sterren hotel in Kowloon. Hotelkamer op de 22ste verdieping met uitzicht over Hong Kong, top! Hoewel uitzicht? Het is in Hong Kong 9 van de 10 keer héél mistig, maar daar straks meer over. Aangezien het al vrij laat was, onze tassen uitgepakt en genoten van een rood wijntje. Dat was lang geleden! Maar ik werd niet alleen verwend met wijn, maar ook drop, kaasjes en m'n ontbijt bestond uit een broodje hagelslag. Hoe lekker? Dus snel slapen!

Na een feestmaaltje in de ochtend, lange broek, dik vest, sjaal en schoenen aan, klaar om Hong Kong te verkennen. Voor mij even omschakelen qua temperatuur. Het was hier qua weer winderig, mistig, motregen en tussen de 15-20 graden. Ongeveer de helft van wat ik gewend was. Nicole heeft het de nodige momenten heet van me gekregen (ik citeer: Ir, ik krijg het heet van je als ik naar je kijk). Ik beschouw dit maar als een compliment!

Zondag de Avenue of Stars bezocht. Soort Hollywood of Fame, maar dan voor Aziatische celebrities. De enige tegel die wij herkende was Jackie Chan, maar daar hield het dan ook bij op. Deze Avenue ligt aan de promenade (Victoria Harbour waterfront) waar je uitzicht hebt over de skyline van Hong Kong. Mits het helder weer is! Dit was helaas niet het geval en door de motregen waren we na de Avenue genoodzaakt om één van de honderden (serieus) shoppingmalls in te duiken. Hé wat vervelend!
Wat lekkere hapjes gehaald en op onze hotelkamer maar een eigen high wine incl. Hollandse kaasjes gehouden.

Maandag weer vroeg uit de veren om een ontbijt te scoren. Dat is in deze mega stad nog niet zo makkelijk. Mits je rijst of dim sum wilt eten, maar al snel eindig je als westerling weer bij de Starbucks. Het metronetwerk is hier echt top geregeld. Je bent met een kleine 5 min vaak zo op plaats van bestemming, ideaal. Vandaag zijn we naar Hong Kong Island gegaan, daar is een district genaamd Causeway Bay. Ook bekend als de buurt met DE shoppingmalls. In de avond een bezoek gebracht aan the Ladies market en the Temple Street in Mong Kok. Even wat souveniertjes gekocht.

Dinsdag vol goede moet naar de Victoria Peak gegaan. Deze berg bevindt zich op Hong Kong Island en is circa 550 meter hoog. Op deze berg staat the Peak. Een toren waar je met een oude tram kan komen en uitzicht hebt over heel de stad. Leuk dachten we! Hoewel het beneden er nog aardig helder uit zag, stonden we boven in de dichte mist. Wat prachtige grijze foto's geschoten, maar niks te zien. Helaas! Maar we hebben de grootste lol gehad boven in de wolken. Ook niet geheel onbelangrijk.

Na de Peak door Hong Kong park gewandeld. Leuk die parken tussen al die wolkenkrabbers, apart gezicht! Na flink wat meters in de beentjes te hebben, neergeploft in ons hotel om in de avond een bezoekje te brengen aan de Skybar van ons hotel. Dit uitzicht was wel top! Prima afsluiter.

Woensdag zijn we met een kabelbaan naar de Big Buddha gegaan. We waren er op het juiste moment, want nog geen uur later kwam de mist opzetten en begon het te regenen. Naast de kabelbaan lag een grote outlet mall. Deze konden we natuurlijk niet zomaar voorbij lopen. Dus naast m'n schoenen uit New York en Parijs, kan ik een mooi paar uit Hong Kong toevoegen aan m'n collectie! In de avond zijn we naar de buurt Soho gegaan. Hier vind je veel westerlingen, voornamelijk expats. Gezellig wijntjes gedronken en weer eens een pizza op! Jam

Donderdag een bezoek gebracht aan Kowloon Park, niet ver van ons hotel. Was alleen snertweer, dus even snel een wandeling en toen snel naar binnen voor een afternoon tea.

Vrijdag was alweer onze laatste dag. Niet echt iets op de planning, dus heerlijk uitgeslapen en rustig aan gedaan. Tijd om de tas weer in te pakken. Om vier uur 's nachts ging de wekker voor onze ochtendvlucht naar Koh Samui, met eindbestemming Koh Tao.

En nu volop genieten van de zon want voor ik het weet sta ik weer op Nederlandse bodem. Gelukkig is de zon ook jullie kant alvast opgekomen! Geniet ervan.

Tot snel

X Ir

1. Eus:
    Hee I'tje,
    Wat klinkt t allemaal leuk wat je aan t doen bent, heerlijk. Nog ff lekker genieten hè! En nu maar weer smeren denk ik? Have fun
  2. Helma bisschop:
    Hoi Ir,

Wat een verhaal! Gezellig met nicol samen, geniet nog even lekker van al het mooie weer en alle mooie dingen. Spreek je snel.

Groetjes ma
  3. Elsa:
    Ier!

Klinkt weer hemels allemaal. Super leuk geschreven ook! Geniet er nog even van want voor je het weet zit je weer volop in het normale leven... (Ja het is soms nog steeds wennen haha)

Xxx

Elsa
  4. Annet:
    12 maart 2014
    Hoi iris, leuk weer wat van je te horen.
    Ik was wel weer nieuwsgierig naar je .
    Nog een leuke tijd en geniet er van.
    Gr.Annet
  5. Britt:
    12 maart 2014
    Hee Ier, leuk verhaal heb je weer geschreven! Leuk dat jij straks in de foto-albums van andere mensen staat ;) Hahaha! Veel plezier samen!! XXX
  6. Zita:
    13 maart 2014
    Leuk stukje weer meis! Ook de foto's, wat een mooie dingen allemaal. Nog eventjes dan ben je weer bij ons.. Lekker genieten nog!! Groetjes aan nicole en heel veel plezier nog xxx kus
  7. Gerda Elstgeest vd Berg:
    14 maart 2014
    He Ir, wat een verhalen heerlijk en de mensen die allemaal met je op de foto willen... heb je een geld bakje neergezet:).
    Nog even lekker samen met Nicole.. doe ze de groetjes. Veel plezier nog en tot snel.
    xx