Island hopping!

20 februari 2014 - Koh Lipe, Thailand

Koh Kood - Koh Chang - Koh Phangan - Koh Samui - Koh Lanta - Koh Lipe

Lieve allemaal,

De afgelopen weken heb ik wat Island-hopping gedaan. Men zegt dat Thailand één van de mooiste eilanden + stranden ter wereld heeft. Na drie weken diverse eilanden te hebben bezocht, sluit ik me hier helemaal bij aan. Zodra je denkt dat er geen mooiere plekjes te vinden zijn, kom je weer ergens terecht waar de zee nog blauwer is.. Het strand witter dan wit.. En waar de mooiste zonsondergangen te zien zijn!

Even eiland voor eiland.. Na Koh Kood en Koh Chang stonden onderstaande eilanden op het programma:

Koh Phangan
Helaas in alle vroegte Koh Chang verlaten en in Bangkok Elsa weer teruggebracht naar het vliegveld, op naar huis! Vanaf daar begon m'n avontuur alleen. En wat voor één. Op het programma stond een reisdag. Bestemming onbekend. Dus direct van het vliegveld naar het treinstation in Bangkok om te kijken of ik nog een nachttrein kon halen. Gelukkig was er één beschikbaar naar Surat Thani (richting het zuiden, overstapplaats). Met uiteindelijke bestemming Koh Phangan, een eiland in de Golf van Thailand. Na een flinke tocht van 36 uur reizen en flink wat uren geduld (ze worden alsmaar langer, en dat in één en hetzelfde land), kwam ik 4 februari aan op Koh Phangan. Moe ben ik neergeploft op m'n strandbedje om de komende dagen helemaal niets uit te voeren. Slapen en luieren! En dat kwam zeker goed op het mooie strand van Haad Yao (westkust). Dit strand ligt iets verder weg van het drukke gedeelte, beter bekend als het gedeelte waar alle Fullmoonparty's maandelijks plaatsvinden. Maar aangezien Nicole en ik het feest in maart gaan bezoeken, liet ik dat gedeelte even aan mij voorbij gaan. Aan de westkust waren de zonsondergangen werkelijk zo mooi! Langzaam rond de klok van half zeven, toverde de lucht in allerlei kleuren. Van rood naar oranje, blauw, paars, roze. Al zittend op m'n kleedje met een fruitshake in mijn hand, was dat echt een plaatje om naar te kijken. Na een kwartier is het donker en worden direct de bbq's aangestoken. Wederom een walhalla voor de visliefhebber. Elke dag gaan de longtailboten de zee op om verse vis en ander seafood te vangen. En in de avond ligt dat op mijn bordje, jam! Zon, zee, zwemmen, slapen, massage en eten. Zo was mijn batterijtje weer aardig opgeladen.

Gelukkig werd ik als alleen-reizende goed in de gaten gehouden. M'n Thaise homovriend van de receptie, vergezelde me iedere ochtend. Terwijl ik net aan m'n schaaltje yoghurt met vers fruit wilde beginnen, hoorde ik hem alweer aankomen; "Goodmorning miss Iris", "How are you today?", "Did you sleep well?", "Is everything ok?", Waarop ik kort en nog wat slaperig antwoordde met "Good, yes yes". De lieve man bedoelde het goed, maar ik moest even rustig wakker worden hoor. Gelukkig roept hij me nog 3 keer per dag, dus ik maak in de middag welweer een praatje. In zijn woorden; "I'm a little bit worried about you, because your travelling all alone". Ja lief, maar hij maakt zich in ieder geval drukker dan mij. Niks aan de hand. Naast zijn vermakelijke verhalen over Amsterdam en 'the gayboys', heeft deze lieve man me alle ins en outs over het shoppen in Bangkok verteld. Wat fijn! Dus m'n laatste dagen in Bangkok weet ik me alvast prima te vermaken.

Gedurende m'n verblijf hier ook genoeg tijd gehad om m'n reis verder uit te stippelen. Aangezien die lange reisdagen me steeds meer tegenstaan, heb ik besloten om naar het buureiland Koh Samui te gaan tot 14 febr. Het vooruitzicht dat ik hier maar 2 uur, en voor Thaise begrippen 4 uur, voor hoef te reizen maakt me nu al blij! Wel een beetje tegen m'n principes in, want mijn ervaringen met Koh Samui waren niet heel positief. Daarom wilde ik er eigenlijk niet heen. Maargoed, wel veel toeristen en dat is wel zo gezellig alleen, met name in de avonden.

Koh Samui
De verwachte 2 uur reizen werden uiteraard het dubbelen, maar ach tijd zat. Koh Samui, daar ben ik weer. Ditmaal richting Chaweng beach, "the place to be". Juist. Fijn guesthouse aan de straat waar alle restaurants, bars en shops zich gevestigd hebben. Top! Lekker in de avonden rondstruinen en mensen kijken onder het genot van een Chang biertje. Hier vermaak ik me wel komende dagen. Ondanks dat zelfs PSV hier op groot scherm werd uitgezonden, krijg ik helaas niets mee van de Olympische Spelen. Jammer!

Het plan was om een scooter te huren en rond te gaan toeren. Maar ik schrok toch wel even bij het zien van tientallen jongeren die hun armen, benen, gezicht helemaal in het verband hebben ingepakt. Schaafwonden waar je al pijn van krijgt bij het zien. De wegen zijn hier niet best en heel zanderig/stoffig. Aangezien ik nog weleens wat heb, heeft deze angsthaas even overgeslagen. Komt wel weer een andere keer! Dus op naar het strand (verrassend). De zon is hier een stuk feller en dat heb ik geweten ook. Zo werd mijn bruine kleurtje zonder toestemming omgetoverd in rood, vuurrood. Top. Gelukkig wist de apotheker hier wel raad mee. De crèmes, pilletjes en zalfjes kwamen weer tevoorschijn en twee dagen uit het zonnetje. Handig op zo'n eiland! Dan maar wat cadeautjes voor het thuisfront kopen op de lokale marktjes, waarna het alweer tijd was om m'n tas in te pakken. Volgende bestemming; Koh Lanta!

Koh Lanta
Om eerst maar even te klagen. Dit is niet mijn eiland. Niet dat ik alles gezien heb hoor. Maar voor grotendeels een gevoel denk. Hoewel ik hier maar drie nachten verblijf en dus dacht mezelf prima te vermaken door twee dagen m'n kleurtje bij te werken op het strand (nu kon het weer), werd hier een stokje voor gestoken door: de wind! Nog geen 5 minuten liggen en je werd compleet gezandstraald. Na een uur dacht ik aju, ik hou het voor gezien. En tja, dan duren twee dagen opeens heel lang. Overdag maar lekker gewandeld en de buurt verkend. Maar gelukkig waren de avonden wel geslaagd. Ook hier diverse avondmarkten op zaterdag en zondag. Ondanks dat ze op alle markten hetzelfde verkopen, vermaak ik me kostelijk met al dat geshop. Alleen kijken ditmaal uiteraard! Lekker vers fruit gekocht voor m'n zondagsontbijtje op bed. Alleen uitslapen op zondag zit ook hier niet in het patroon van de lokale bevolking, want om 6 uur werd ik wakker van een luid gebrabbel oftewel; een moskee. Lanta is vrij islamtisch vergeleken met de eilanden waar ik hiervoor ben geweest. Dus even wennen. Maandag vroeg op om met een speedboat naar m'n volgende bestemming te gaan; Koh Lipe.

Koh Lipe
Mijn favoriet. De boottocht naar dit paradijsje was al een hele belevenis. Wat ben ik onderweg een hoop mooie eilandjes tegengekomen! Hup, op m'n lijstje om ooit zeker nog te gaan bezoeken. Paradijsjes stuk voor stuk. Maar Koh Lipe is zeker ook niet verkeerd. Ik verblijf in een soort 'box', vandaar ook de passende naam van het guesthouse 'The Box'. Spaanse eigenaar, leuk concept want alles is zelfgemaakt en soort van 'eco'. Het strand is hier echt heel mooi. En het fijne is dat het eiland nog niet is ontdekt door de massa toeristen. Hoewel Zweeds hier de voertaal zo'n beetje is (op vrijwel alle eilanden, plus Russisch), hangt er een rustig en relaxt sfeertje. Niks moet alles mag. Mijn verblijf zit aan 'the Walking Street'. Een klein straatje met diverse bookshops, divecenters, restaurantjes, kleine supermarktjes en niet te vergeten de talloze fruitshake en pancake vrouwtjes. Lekker, maar o zo slecht! Dus ik houd mezelf in.
Morgen ga ik naar een eilandje hiernaast, Koh Adang, voor een klein dagtripje. Op dit eiland is een viewpoint waar je over heel Koh Lipe kan heenkijken. Daarnaast schijn je der ook erg mooi te kunnen snorkelen. Ik ben benieuwd!

Nu ik m'n verhaal verder aan het typen ben, is het inmiddels 17.58 uur. Tijd voor muziek! In Thailand wordt elke dag stipt zes uur het nationale volkslied gedraaid op straat. Iedereen stopt waar die mee bezig is en staat stil, zonder enige beweging. Dit alles om het nationalise onder de Thaise bevolking te stimuleren. De eerste keer stond ik toch even gek te kijken. Ik liep op een markt in Chiang Mai en opeens stond iedereen stil. Huh? In eerste instantie liep ik maar door, maar na drie stappen en wat verontwaardigde blikken, herkende ik het volkslied en ben ik uiteraard ook netjes stil gaan staan. Een minuut later gaat iedereen weer verder met z'n doen en laten. Typisch momentje!

Verder met Koh Lipe. Koh Lipe ligt op circa een uur afstand van de grens van Maleisië. Vanaf hier is het dus ideaal om snel de grens over te gaan, met de boot! Dus aanstaande zaterdag moet ik hier voor mijn vertrek m'n paspoort inleveren bij de immigration office, krijg ik een nieuwe stempel/visum en zeg ik Thailand voor 'even' vaarwel. Op naar Maleisië! Met als eerste bestemming Langkawi, waarna ik vlieg naar Kuala Lumpur en waarschijnlijk nog een bezoek brengen aan de stad Melaka. Na al dat strand ga ik weer heerlijk cultuursnuiven. Zin in!

Maaar eerst nog lekker twee dagen genieten hier...

Liefs!

1. Lisa:
    20 februari 2014
    Koh Phangan is nice he!! Koh Lanta vond ik ook niets aan hoor, mega boring. Dus weet wat je bedoeld met dat gevoel. ;-) Lekker Maleisië! Als je nog tips wilt over verblijf, let me know! Melakka is trouwens prima te doen als dagtrip. Have fun!
  2. Helma bisschop:
    Hoi Ir,
    Leuk weer al die zonnige berichtjes, geniet nogeven van de eilanden en dan aftellen tot Nicol komt.
    Groetjes xx
  3. Kelly:
    20 februari 2014
    I told you.. Koh lante is ook niet mijn favoriet ;-)! Niet echt leuk. Dacht nog even dat het aan mij lag omdat we toen ook geen mooi weer hadden, maar zo te lezen is het met mooi weer ook niet echt....Maaar zo te lezen zijn er zat andere mooie strandjes... Gaaf hoor! Ik verlang alweer naar dat lekkere eten! Geniet nog van je laatste daagjes thailand en van de witte stranden! Liefs!
  4. Jan, Frieda, Ris & Giel:
    Hoi Iris,
    Heerlijk de mooie verhalen weer!
    Ben jaloers op het mooie weer daar, met je blote voetjes in de heldere zee.... Super hoor!
    Lekker de tijd voor jezelf, niets moet, alles mag....
    En ach, je homovriend is bezorgd, fijn toch?
    Haha, als je zo vaak het volkslied hoort....is ook een manier om het uit je hoofd te leren zullen we maar zeggen.
    Iris, veel plezier in Maleisië... We wachten weer op je verhalen!
    Groetjes, Jan, Frieda, Ris & Giel.
  5. Erna:
    20 februari 2014
    Hoi Iris, wat klinkt het allemaal weer mooi,ik zal er toch een keer naar toe moeten met al die mooie stranden!!! Nou Iris veel plezier in Maleisië en wachten je volgende verslag weer af. Gr. Erna
  6. Britt:
    20 februari 2014
    Hi Ierii, oh wat klinken die stranden lekker! Oke behalve dat eiland waar je gezand-straalt werd ;) .. Ben benieuwd naar je reis in Maleisië! XXX
  7. Yvonne, Patrick, Tess, Evi en Wout:
    20 februari 2014
    Echt een mooi land Thailand , alleen wel blijven smeren! Je treft het echt , hier is het echt prutsweer in het koude kikker- landje. Veel plezier in Maleisië !
    Groetjes van Patrick & Yvonne & kids
  8. Zita:
    21 februari 2014
    Hoi lieverd, wat een leuk geschreven verhaal weer, super om te lezen :) wat gaaf al die stranden... En al dat heerlijke eten. Lekker genieten! Straks op naar een nieuw avontuur.. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Dikke knuffel voor jou!! X