Op een onbewoond eiland (bijna dan)

26 januari 2014 - Ko Kut District, Thailand

Wat een nacht afgelopen woensdag.. Of eigenlijk; wat een dag! Woensdag stond een reisdag in de planning, maar dat dit ruim 28 uur ging duren.. Nee, dat had ik niet helemaal in gedachten. Terwijl ik dit schrijf word ik langzaam wakker van de opkomende zon. Ergens op een houten bankje, bij een pier aan een blauwe zee, omringd door palmbomen. Rond 5 uur vannacht ben ik hier afgezet door een lief Thais vrouwtje, maar laat ik eerst even vertellen wat daar allemaal aan vooraf ging...

Pai, daar was ik gebleven! Afgelopen maandag werden we in Chiang Mai om 8 uur opgehaald door onze chauffeur om met een busje nog verder het noorden van Thailand op te gaan zoeken. Namelijk naar Pai, een dorpje langs de bekende Route 1095, deze route verbind Chiang Mai met Mae Hong Son (dit zegt jullie waarschijnlijk vrij weinig). De weg naar Pai is een avontuur opzich vanwege de steile hellingen en de kleine wegen door de bergen. Goed kunnen rijden is hier wel handig, maar dat kon onze chauffeur wel. Eenmaal heelhuids aangekomen in Pai konden we gelukkig direct ons verblijf vinden. Geweldig hutje! Erg alternatief, alles van bamboe, stenen matras voor m'n gevoel en een ijskoude buitendouche. Maar al liggend in m'n hangmatje mag ik zeker niet klagen. Pai is erg in trek bij de 'hippie' backpackers, er hangt een heel fijn sfeertje in het dorpje, dat slechts 2.200 inwoners kent. Al val ik zelf wel lichtelijk buiten de boot met m'n normale korte spijkerbroek en hempje, in tegenstelling tot de meeste backpackers die of dreads, oor- & neusringen, tatoeages en mega wijde kleding dragen. Ik heb er even over nagedacht, maar ik blijf maar zoals ik ben.

Eerste dag rondgewandeld om het stadje te verkennen en uitgerust. De nachten waren echt vreselijk koud hier! Dus lagen we met onze lange broeken, vesten en dikke sokken in bed, hopende dat we in slaap vielen. De dag daarna heb ik een scooter gehuurd en lekker rondgetoerd. Naar watervallen, the Pai canyon en de hotsprings. In de avond sushi gehaald op de nightmarket en de avond gezellig afgesloten. Pai is (was) fijn!

Na Pai zijn Kim en ik ieder onze eigen weg gegaan, en zo begon mijn 28 urige reis. Een kleine opsomming hoe m'n dag eruit zag:

07.00 uur : De wekker en op de bus van Pai terug naar Chiang Mai
12.30 uur: Tuktuk naar Chiang Mai airport
17.45 uur: Vlucht Chiang Mai - Bangkok
20.30 uur: Taxi van airport naar busstation Bangkok
22.00 uur: Bus naar Trat
04.15 uur: Gedropt op een verlaten busstation in Trat, waarna er een Songkrae auto me naar een pier bracht.
09.00 uur: Boot van pier naar Koh Kood
11.00 uur: Op de plaats van bestemming

Vooral de nacht vond ik minder, niet fijn om ergens alleen gelaten te worden, zonder bereik/telefoon, maar een beetje avontuur wilde ik hebben, dus bij deze de vuurdoop!

Koh Kood is werkelijk een paradijsje! Het strand is prachtig, wit zand, heldere zee, waar je de Nemo visjes in ziet zwemmen en kokosnoten in overvloed. Komende vier dagen lekker in het zonnetje liggen en m'n 'bruine' (voor mijn begrippen) kleurtje op doen. Dus direct na aankomst bikini aan en slapen op het strand. Tijdens m'n diepe slaap schoot ik opeens wakker van allerlei geluiden om me heen. Probeer je voor te stellen dat je ligt te slapen, je ogen langzaam open doet en opeens 20 lachende gezichtjes boven je ziet. En wel van de heuse Thaise scouting club. Kindjes van nog geen 4 tot 6 jaar staarden me vol bewondering lachend aan, wellicht zagen ze me aan voor een levend spook, maar dat terzijde. Ze wilden even hallo zeggen, één voor één wel te verstaan. Dus ik was even zoet, maar heb er heerlijk om gelachen!

Naast al dit moois, is er op het eiland zelf weinig te beleven. Zeg maar gerust niets. Je bent erg gebonden aan je verblijf, wat betreft eten en gezelligheid. Er is slechts één verharde weg op dit eiland, geen winkels, geen bars en restaurants, geen pinautomaat, weinig toeristen (ook wel pluspunt), maar niet echt gezellig zo alleen. Van internet hebben ze hier nog nooit gehoord, sowieso heb je geen enkel bereik hier met je telefoon. Al met al niet erg voor een paar dagen bijkomen in rust, maar ik kijk er alweer naar uit om onder de mensen te zijn. En dat gaat maandag gebeuren, want dan zie ik na heel wat maanden Elsa weer! Super leuk, heel veel zin om met haar een weekje door te brengen. Bangkok slaan we vanwege de noodtoestand over en dus starten direct met een verwenmomentje voor onszelf. Onder het mom van 'een verjaardagskadotje', heb ik voor ons een super luxe hotel geboekt op Koh Chang (eiland naast Koh Kood, maar dan levendiger). Ik word tenslotte maar één keer 25 (!) mijn god wat klinkt dat alweer oud.

Nu eerst weer genieten van het eten hier, want dat is wel weer top. Omdat we omringd zijn door de zee, kun je hier heerlijk vis en ander seafood eten. Daar word ik blij van!

Groetjes! X

1. Helma bisschop:
    Hoi Ir,

Leuk om weer even een berichtje te lezen.
    Heerlijk die warmte geniet er van!
    Gauw maar weer naar de bewoonde wereld , kunnen weer even bij kletsen.

Groetjes
  2. Gabrielle:
    Hè Iris,
    Wat een verhaal zeg, kan mij goed voorstellen dat je je niet happy voelde daar helemaal alleen op een bankje! Maar het vooruitzicht van een super de luxe hotel voor je (pas) 25e verjaardag is natuurlijk ook niet verkeerd. Geniet er nog lekker van! Enne alvast gefelicteerd.

Gr. Gabrielle
  3. Lisa:
    Ziet er top uit die eilanden! Super grappig die kindjes! Have fun X
  4. Yvonne, Patrick, Tess, Evi en Wout:
    26 januari 2014
    Hoi Iris, wat een mooie foto's zeg! Jij komt nog eens ergens.
    Geniet er maar van en geniet vooral op je verjaardag in het luxe hotel . Dat hen je wel verdiend. Groetjes uit ra-veen x
  5. Zita:
    26 januari 2014
    Super leuk verhaaltje weer :) wat genieten zo zeg! Echt een plaatjes die foto's. Echt een paradijsje daar. Nu lekker genieten met Elsa, heel veel plezier. Straks je mooie verjaardagscadeau, ben heel benieuwd :) heel veel plezier, dikke knuffel xxx
  6. Annet:
    Hoi Iris,
    Wat zielig zo alleen.Goed dat het voor korte duur is.
    Wordt volgende week vast weer goed gemaakt.
    Nog veel plezier daar.
    Groetjes.
  7. Erna:
    26 januari 2014
    Hoi Iris, wat een mooi verhaal en wat eng zo allen daar, heerlijk dat je nu naar een hotel gaat beetje luxe dat mag wel weer. Maak met je verjaardag een gezellige dag en neem heerlijk een borrel!!!! Gr. Erna
  8. Britt:
    26 januari 2014
    Ai wat een lange reis! Fijn dat uiteindelijk alles goed is afgelopen. Hahaha ik stel het me voor met die hoofdjes zo boven je grappig!! Nou je bent iig lekker uitgerust zo, en straks gezellig met Elsa je birthday vieren!!! Heel veel plezier samen en geniet er lekker van! XXX
  9. Nicole:
    26 januari 2014
    Jaaaa weer een update! Leuk leuk leuk! Wat ziet koh kood er mooi uit! Een waar paradijsje! Heerlijk even back to basic en lekker bijkomen! Nu op naar een gezellig weekje met Els! Enjoy!! Ik tel ondertussen hard af (nog maar 34 nachtjes till Hong Kong, till we'll meet again
  10. Jan, Frieda, Ris & Giel:
    Hoi Iris,
    Wat heerlijk om je mooie belevenissen (weer) te lezen.
    Inderdaad, moederziel alleen is ook niet alles....maar wel weer een ervaring rijker, toch?
    Zeker na het ontwaken met 20 lachende gezichtjes boven je, heel bijzonder.
    Geniet van de komende week met Elsa en uiteraard ook van de luxe hotelkamer op Koh Chang, wat zal je lekker slapen.
    Een gezellige, zonnige & vrolijke verjaardag!
    Groetjes, Jan, Frieda, Ris & Giel
  11. Serena:
    27 januari 2014
    Wat een leuk verhaal weer Iris! Echt een hele gave reis en wat een mooie foto's!!! Echt om jaloers op te worden ;) Geniet ervan! x
  12. Denise:
    27 januari 2014
    Meis wat een super verhalen :) Onwijs leuk om allemaal te lezen.. En die foto's, tja daar zijn geen woorden voor nodig! Wat een avontuur en heerlijkheid. Enjoy!! Dikke kus Denise
  13. Martien en Thea:
    28 januari 2014
    Hoi Iris,

Wij willen je alvast van harte feliciteren met je verjaardag. Geniet van jullie luxe verblijfplaats en maak er samen een mooie week van. Ook de groetjes aan Elsa.

Martien, Thea en Kim

Martien en Thea
  14. Judith:
    1 februari 2014
    Geweldig om zo de mooie verhalen te lezen. Heel veel plezier nog en genieten!! Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.